احیای رنگ بدنه خودرو

در دنیای متغیر بازار امروز می توان گفت خودرو نیز به نوعی سرمایه تبدیل شده است. افزایش روز افزون قیمت خودرو نشان می دهد که می توان با مراقبت از خودرو، در صورت لزوم آن را به قیمت بالاتری فروخت. بنابراین می بایست به مراتب بیشتر از هر کالای دیگری مراقب خودروی خود باشید؛ زیرا خودرو یک وسیله نقیله است که ممکن از هر لحظه دچار ایراد و یا آسیب شود.

احیای رنگ بدنه خودرو چیست؟

احیای رنگ بدنه خودرو از زمان ظهور صنعت عظیم خودرو سازی و آسیب هایی که به سهوا و یا توسط عوامل طبیعی بر روی رنگ خودرو پدید می آمد شکل گرفت به سرعت در سراسر دنیا پراکنده شد. رنگ خودرو لایه ای آسیب پذیر است که توسط خیلی از عوامل تحت تاثیر قرار میگیرد. نور خورشید میتواند باعث آفتاب سوختگی خودرو شود و از طرفی برخی حوادث ممکن است خراش هایی سطحی و یا عمیق را بر روی بدنه خودرو به جای بگذارند که باعث کاهش زیبایی و جلوه اولیه خودرو میشود.

حفاظت و احیای رنگ بدنه خودرو صنعتیست که از ابتدا مورد توجه علاقه مندان خودرو بوده و به هیچ عنوان اقدامی بیهوده به حساب نمی آید چرا که خودرو کالایی گرانقیمت و با ارزش است که سهل انگاری در مورد آن موجب پدید آمدن خسارت هایی بزرگ میشود و هم از جلوه و هم از ارزش خودرو میکاهد.

خدمات کارن فیکس

آنچه ما در کارن فیکس انجام می دهیم

رفع مات شدگی بدنه

با یک روش نه چندان سخت مشکل مات شدن چراغ های خودرو را رفع کنید

نانو سرامیک

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو جهت افزایش دوام رنگ و زیبایی ظاهری خودرو است.

دیتیلینگ خودرو

دیتیلینگ خودرو شامل صفرشویی تمامی بخش های خودرو اعم از پولیش و واکس و …

صافکاری و نقاشی

صافکاری بدون رنگ یک راه حل اساسی برای کاهش قیمت خودرو

تاریخچه احیای رنگ بدنه خودرو

پس از استقبال و استفاده گسترده مردم از اتوموبیل، آسیب هایی که عوامل مختلف بر روی خودرو ها میگذاشت نیز شناسایی شد و این امر سبب شد تا افرادی در جهت احیای رنگ بدنه خودرو بکوشند. اتوموبیل ها در ابتدا تماما مشکی بودند و این امر سبب میشد که ترمیم آنها نیز راحت تر گردد. این عمل همانند صافکاری بدون رنگ، ابتدا توسط تعمیرکاران انجام میشد و پس از گسترش به حرفه ای جدا بدل شد. از تاریخچه نقاشی خودرو در جهان اطلاعات دقیقی در دست نیست اما در ایران میتوان اولین صافکاری نوین را مربوط به خیابان باب همایون دانست.

اولین رنگ کار حرفه ای ایران ارمنی در خیابان باب همایون تهران بود احیای رنگ بدنه خودرو را به صورت حرفه ای انجام میداد. به گونه ای که در آن زمان، بدون ظهور ابزار های تشخیص ضخامت رنگ، تشخیص رنگ شدگی امکانپذیر نبود. دیگران نیز که تخصصی در رنگ آمیزی نداشتند رنگ را چشمی ساخته و ساختمانی رنگ میزدند. آنها با استفاده از قلم به احیای رنگ بدنه خودرو میپرداختند که هرچند زیبا و دلنشین نبود اما به دلیل رقابتی که در جهت جلب مشتری به وجود آمده بود، این نوع رنگ ها دوام بسیار زیادی داشتند.

احیای رنگ بدنه خودرو

لکه گیری خودرو تا اواخر دوران قاجار و پهلوی اول به صورت چشمی انجام میگرفت، یعنی نقاش بدون توجه به شمار رنگ خودرو که خودرو ساز در کنار محل قرار گیری موتور نصب نموده، اقدام به تهیه رنگ مینمود و از آن بهره میگرفت که نتیجه خوبی در بر نداشت چرا که بدون نیاز به دقت فراوان تشخیص رنگ خوردگی خودرو آسان بود. البته پس از دریافتن این موضوع که شماره رنگ وجود دارد نیز نمیتوانستند رنگ مناسب را استفاده کنند چون بدون توجه به میزان کهنگی اتوموبیل و رنگ کارخانه، اقدام به رنگ آمیزی بدنه با استفاده از رنگ مدرج بر روی بدنه میکردند و در آن تغییری ایجاد نمیشد.

پس میتوانیم اولین رنگ کار تخصصی ایران را همان ارمنی خیابان باب همایون تهران بدانیم و پس از او چند ارمنی دیگر نیز مشغول به کار تخصصی رنگ آمیزی خودرو شدند و این کار اندکی گسترش پیدا کرد. البته به مرور زمان کار دست بقیه افراد چه مسلمان و چه بقیه احذاب نیز افتاد و کیفیت کار برخی افراد به شدت افت کرد. مشتری های ناراضی با بدنه ای دو رنگ و کیفیت بد احیای رنگ بدنه خودرو مواجه میشدند و شاکی میشدند.

این نوع افراد سعی داشتند مشتری را قانع کنند که کار آنها آنقدر هم بد نبوده پس از این رو با جمله هایی همانند : آنقدر ها هم بد نشده و مشخص نیست، مال دنیا ارزش حرص خوردن ندارد و دوبار آن را خراب میکنی و باید بیاوری رنگ کنم قصد داشتند تا مشتری ها را راضی کنند. از طرفی قیمت نیز کم کم افزایش قابل توجهی را تجربه کرد. با افزایش مراکز نقاشی و احیای رنگ بدنه خودرو، کار ها کم شده و قیمت نقاشی افزایش یافت. نقاش های غیر حرفه ای پس از خراب نمودن رنگ خودروی مشتری قصد داشتند اجرت کار را نیز بدون اندکی کاهش دریافت کنند.

احیای رنگ بدنه خودرو

آسیب های رنگ خودرو

طیف وسیعی از آسیب برای رنگ خودرو وجود دارد. از نور خورشید و پرتو های فرابنفش گرفته تا تصادفات جزئی و شدید. از عوامل طبیعی میتوان گفت نور خورشید باعث آفتاب سوختگی رنگ خودروی شما میشود و گرد غبار موجود در هوا که توسط باد جابجا میشوند امکان دارد بر روی خودروی شما خط بیاندازند و از طرف دیگر عوامل آب و هوایی به مرور زمان درخشندگی خودروی شما را از شما خواهند گرفت. عوامل شیمیایی نظیر مواد اسیدی نیز توانایی بالایی در از بین بردن رنگ خودروی شما دارند و در صورت بروز حادثه ای ناخواسته شما مجبور به احیای رنگ بدنه خودرو خود خواهید شد

حال راه حل چیست؟ اقداماتی پیشگیرانه ای وجود دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت اما اگر تا به اکنون خودروی شما دچار آسیب شده است پیشنهاد ما احیای رنگ بدنه خودرو است تا خودروی شما به درخشندگی و زیبایی اولیه برسد. احیای رنگ بدنه خودرو فر آیندی تخصصیست که باید توسط متخصصین این حوزه صورت پذیرد. متاسفانه افراد زیادی اقدام به احیای رنگ بدنه خودرو بدون دانش و تجربه کافی میزنند که این خود کاری نا درست است به جز نارضایتی مشتری چیزی به همراه نخواهد داشت.

پیشنهاد ما به شما متخصصین خبره کارن فیکس هستند که با تجربه و فن آوری نوین، اقدام به احیای رنگ بدنه خودرو شما خواهد کرد تا با بهترین کیفیت خودروی خود را تحویل بگیرید.

ثبت سفارش

لایه های رنگ خودرو و انواع آن

در تصادفات پس از مراجعه به صافکاری برای درست کردن نقاط آسیب دیده، شخص صافکار با توجه به شدت ضربه می بایست نسب به تعویض قطعه، صافکاری بدون رنگ و یا صافکاری با رنگ تصمیم بگیرد. در حالت کلی اگر ضربه به حدی نباشد که به ورق و رنگ آسیب وارد شود و تنها در بدنه خودرو فرورفتگی ایجاد شده باشد، این مشکل اصطلاحا با تقه گریسی حل می شود. این روش یکی از مرسوم ترین و قدیمی ترین روش ها برای صافکاری بدنه خودرو است که با چرب کردن بدنه توسط گریس و در نهایت صاف کردن ورق با برخی از ابزارآلات انجام می شود.

علاوه بر تقه گریسی، روش حرارتی و با استفاده از نور خورشید نیز جزو روش هایی است که برای صافکاری بدون رنگ مورد استفاده قرار می گیرد. استفاده از هر یک از این روشه ها با توجه به میزان خرابی توسط صافکار تعیین می شود. صافکاری بدون رنگ دارای مراحلی است که می بایست به ترتیب طی شود.

صافکاری بدون رنگ

بدنه خودرو دارای 3 لایه رنگ میباشد

لایه اولیه یا آستر: این لایه اولین لایه ایست که بر روی بدنه فلزی خودروی شما قرار میگیرد و به زمینه ساز قرار گیری دو لایه بالاییست

لایه دوم یا ED: این لایه، لایه ای رنگی بر روی بدنه خودرو به شمار میرود که بین دو لایه بالایی و زیرین خود ایجاد چسبندگی میکند. این لایه دارای 3 گروه اصلیست که در ادامه مقاله به آن میپردازیم

لایه سوم یا فسفاته: این لایه که بر روی لایه رنگی قرار میگیرد اصلی ترین لایه نیز به شمار میرود چرا که از فلز خودرو در برابر زنگ زدن محافظت میکند و بدنه خودرو را گالوانیزه میکند.

لایه رنگی خودرو دارای 3 نوع کلی میباشد که اولین آنها رنگ روغنیست. این نوع رنگ که در بازار به رنگ 21 شهرت دارد، از 2 تا 3 لایه برای رنگ آمیزی استفاده میشود. لایه اول را پرایمر و یا همان آستر مینامند که به صورت رنگدانه های پراکنده بر روی بدنه قرار میگیرد و بر روی آن لایه ای به نام کلیر قرار میگیرد و پرایمر را میپوشاند. لایه کلیر لایه ای درخشان و شفاف است که رنگ را میپوشاند که البته گاهی از ایزوسیانات و رنگ آکریلیک به جای این لایه به کار میروند و باعث مقاومت بیشتر و بهتر و چسبندگی بهتری رنگ خودرو به بدنه ماشین میشوند.

رنگ متالیک مورد دوم این لیست به شمار میرود و در بازار با نام رنگ 54 شناخته میشود. این نوع رنگ نیز همانند رنگ روغنی با استفاده از لایه کلیر به کار میروند. تفاوت این رنگ متالیک با رنگ روغنی این است که به این رنگ به میزان کمی که معمولا 2 درصد است پودر فلزاتی همچون آلومینیوم اضافه میکنند. جهت احیای رنگ بدنه خودرو با کارنفیکس در خدمت شما هستیم.

به دلیل وجود پودر فلز در این رنگ درخشندگی بهتری را به نسبت تمامی رنگ های بازار ایجاد میکند و در صورت ایجاد آسیب های جزئی، به دلیل درخشندگی از مشاهده آسیب ها از راه دور جلوگیری به عمل می آورند. آسیب های وارده به این رنگ به لایه کلیر میرسد و باعث شده تا رنگ خودروی شما آسیب نبیند. لایه کلیر در گذر زمان حالتی مات پیدا میکند و اگر خراشی در خودرو وجود داشته باشد به دلیل بازتاب رنگ خودرو قابل مشاهده نباشد.

وجود کلیر مقاومت بیشتر رنگ  متالیک را به نسبت رنگ قبلی اثبات میکند.رنگ سوم که رنگ صدفی نام دارد همانند رنگ های متالیک میباشند اما به جای خرده های فلز، از براده های سرامیک میکا استفاده میشود. وجود میکا در رنگ اتوموبیل سبب میشود تا بیننده با تغییر زاویه دید بازتاب های متنوع و مختلفی را از سطح خودرو مشاهده کند. احیای رنگ بدنه خودرو با کارنفیکس

البته رنگ های دیگر با خواص و درخشندگی متفاوت نیز وجود دارند اما رنگ های مصرفی بر روی خودرو های تولیدی یکی از انواع بالاست چرا که رنگ های دیگر به دلایل مختلف از جمله هزینه تهیه، تنها در خودرو های تشریفات و یا سفارشی به کار گرفته میشوند.

بهترین تعمیرگاه برای احیای رنگ بدنه خودرو کجاست؟

احیای رنگ بدنه خودرو

پولیش خودرو و انواع آن

حتما شما با کاربرد سنباده آشنایی دارید. زمانی که قصد رنگ آمیزی تکه فلری کهنه را داشته باشیم ابتدا رنگ روی آن را به واسطه سنباده از بین میبریم. اما صبر کنید پولیش سنباده نیست! پولیش اقدام به لایه برداری ظریف از رنگ خودرو میکند البته باید به این موضوع دقت کرد که پولیش را جهت لایه برداری زمانی میتوان استفاده کرد که رنگ زیرین لایه انتخابی سالم و بدون مشکل باشد. پولیش دارای انواع متفاوتیست که هرکدام دارای اجزای ساینده مختلفسیت. پولیشی که اجزای ساینده نداشته باشد واکس محسوب میشود.

پولیش ها به دو دسته کلی تقسیم میشوند که نرم و زبر نام دارند. استفاده از پولیش مناسب برای خودرو از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که اگر پولیش مناسب انتخاب نشده باشد باعث از بین رفتن رنگ خودرو میشود. هنگام خرید پولیش و استفاده آن باید به نوع و میزان اجزای ساینده آن که بر روی جعبه پولیش درج شده است توجه کرد تا خودرو دچار آسیب نشود. در زمان تهیه پولیش جهت احیای رنگ بدنه خودرو باید به میزان چرب بودن پولیش نیز توجه کرد چرا که پولیش های چرب حاوی پارافین در هنگام استفاده خط و خش را میپوشانند و پس از شست و شو تازه متوجه میشوید که فرآیند احیای رنگ بدنه خودرو کامل نشده!

پولیش ها دارای 3 نوع هستند که اولین آنها پولیش زبر است که به کمک آن میتوانید خطوط عمیق لایه اولیه را از بین ببرید. البته در صورت رسیدن آسیب به لایه دوم نمیتوان از پولیش بهره گرفت. این نوع پولیش به دلیل زبری موجب کدر شدن سطح مورد استفاده میشود و حتما باید همرا با پولیش نرم مورد استفاده قرار بگیرد. نوع بعد پولیش نرم است که با استفاده از آن میتوان خطوط سطحی را از بین برد و براق نمود. این پولیش ظرافت زیادی دارد و در کار های ظریف به کار گرفته میشود. همچنین با استفاده از آن میتوان شیره درختان و ادرار پرندگان را از روی سطح ماشین تمیز کرد.

نوع آخر پولیش که در احیای رنگ بدنه خودرو کاربرد دارد واکس است که با استفاده از آن میتوان سطح خودرو را براق تر کرد. این نوع پولیش در سطوح صاف و بدون موج مورد استفاده قرار میگیرد.پولیش خودرو چیزی به سطح خودروی شما اضافه نخواهد کرد و تنها بخشی از آن را حذف میکند. هیچگونه پولیشی وجود ندارد که توانایی برگرداندن رنگ از دست رفته را داشته باشد و همچنین پولیش رنگ های صدفی و روغنی راحت تر است ولی به همان مقدار آسیب پذیری بیشتری دارند. پولیش رنگ های متالیک برای احیای رنگ بدنه خودرو سخت تر است اما این نوع رنگ مقاومت بالاتری دارند.

پولیش خودرو در جهت احیای رنگ بدنه خودرو به دو صورت دستی و با استفاده از دستگاه پولیشر انجام میگیرد که خود نیز دارای 3 نوع مختلف است. در صورتی که محلی که نیاز به پولیش بزرگ است از دستگاه بهره گرفته میشود در غیر این صورت برای احیای رنگ بدنه خودرو از پولیش دستی با استفاده از دستمال میکروفایبر و … استفاده میکنند. شما عزیزان جهت احیای رنگ بدنه خودرو می توانید با مجموعه کارنفیکس در تماس باشید.

کاور محافظ رنگ خودرو

کاور بدنه خودرو بدون بهره گیری از هرگونه مواد شیمیایی و تاثیر بر روی رنگ خودروی شما اقدام به تقییر رنگ خودروی شما میکند. راهکاری که علاوه بر زیبایی، بر مقاومت بدنه خودروی شما در برابر عوامل مختلف نیز می افزاید. کارکرد اینگونه کاو ها همانطور که از نامشان پیداست پس از احیای رنگ بدنه خودرو شما انجام میشود و لایه محافظیست که بر روی خودروی شما کشیده شده و ظاهری جدید و ویژه به آن میدهد. همچنین این محافظ از رنگ خودرو در برابر برخی آسیب ها نظیر آفتاب سوختگی و خط و خش های جزئی محافظت به عمل می آورد و شما نیازی به احیای رنگ بدنه خودرو نخواهید داشت.

کسب اطلاعات بیشتر: انواع کاور بدنه خودرو

این نوع کاور ها به 3 نوع کلی تقسیم میشوند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:

کاور مات:  کاور های مات از جمله پرطرفدارترین کاور های موجود هستند و رنگ خودروی شما را مات میکنند در واقع این نوع کاور دارای رنگدانه است و باعث میشود خودرو با رنگی مات و زیبا ظاهر شود.

کاور براق: این نوع کاور از رنگدانه های بیرونی سطح خودرو ساخته شده تا ظاهری براق و جذاب به خودرو بدهد.

کاور کاستوم: کاور های کاستوم از خاص ترین کاور های موجود میباشند که جلوه ای تماشایی برای خودروی شما خواهند ساخت. ظاهر این نوع کاور ها متفاوت است و قابل توصیف نیست اما در هر زاویه ای که به ماشین نگریسته شود بازتابی جذاب خودنمایی میکند.

سرامیک خودرو

سرامیک خودرو از جمله اقداماتیست که پس از احیای رنگ بدنه خودرو انجام میگیرد و علاوه بر افزایش زیبایی و جلوه خودرو  باعث افزایش بی نظیر مقاومت رنگ خودرو در برابر عوامل محیطی میشود. سرامیک خودرو توسط مواد شیمیایی صورت میپذیرد و مقاومت خود رنگ خودرو را افزایش میدهد به طوری که با ایجاد پیوندی عمیق با لایه اولیه رنگ خودرو، استحکام آن را در حدود 50 درصد افزایش میدهد. پس از احیای رنگ بدنه خودرو بهتر آن است که از سرامیک استفاده شود تا حداکثر استحکام اعمال شود. سرامیک بر خلاف کاور از رنگ اصلی ماشین شما برای افزایش زیبایی بهره میبرد.

به صورتی که با براق تر کردن خودرو، علاوه بر آب گریزی، باعث میشود خودرو تقریبا همیشه بدرخشد. هنگام باران، زیر نور آفتاب و .. کاور و سرامیک کاربرد یکسانی دارند و از بدنه ماشین محافظت به عمل می آورند تا به احیای رنگ بدنه خودرو مجدد نیازی نباشد اما سرامیک با خاصیت آب گریزی باعث ایجاد لک کمتری بر روی خودرو شده. همچنین سرامیک خودرو مقاومت بیشتری در برابر خطراتی همچون سنگ ریزه هایی که در سرعت بالا به سوی خودروی شما پرتاب میشوند دارد.

کسب اطلاعات بیشتر: مدت زمان ماندگاری سرامیک خودرو

سرامیک خودرو شرایط ویژه ای را برای نصب میطلبد اما پس از نصب طول عمر بیشتری نسبت به کاور خودرو دارد . البته که هر دو محافظ شرایطی برای افزایش ابقا و طول عمر میطلبند که میتوان به همیشه تمیز بودن و تمیز نمودن آن اشاره کرد. نصب کاور و سرامیک کاری تخصصیست که نیازمند تجربه و دانش است. پس حتما باید به یک مرکز معتبر و متخصص مراجعه کنید. کارن فیکس مجموعه ای برتر در حوزه احیای رنگ بدنه خودرو و اجرای سرامیک و کاور خودرو به شمار رفته و انواع خدمات نصب و اجرای سرامیک  و کاور خودرو های لوکس خارجی را با بهترین کیفیت ارائه میکند.