قلم گیری رنگ خودرو

اگر با قلم گیری رنگ خودرو آشنایی ندارید در این مقاله با ما همراه باشید. یکی از عمده مشکلاتی که ممکن است رانندگان خودرو با آن روبرو شوند و برای آن ابراز نگرانی کنند، ایجاد خط و خش بر روی بدنه خودرو است که باعث از بین رفتن زیبایی اولیه خودرو می شود. این موضوع حتی ممکن است سبب افت قیمت خودرو نیز بشود و به همین دلیل یک مشکل بزرگ محسوب می گردد.

قلم گیری رنگ خودرو چیست؟

رنگ بدنه خودرو علاوه بر زیبایی، به عنوان یک لایه محافظ عمل می کند. بدین صورت که سطح فلزی بدنه را در برابر پوسیدگی، زنگ زدگی، تغییرات آب و هوایی و … محافظت می کند. همچنین مواردی مانند خراش های روی بدنه خودرو، رنگ پریدگی رنگ بدنه و لکه هایی که بر اثر از بین رفتن رنگ ایجاد می شود آسیب های بیشتری را در پی دارد.

رطوبت یکی از عواملی است که می تواند از قسمت های رنگ رفته خودرو، هرچند کوچک، به لایه های زیرین بدنه خودرو نفوذ کند و به مرور زمان دردسرهای زیادی را برای شما به وجود آورد. در صورتی که بدنه خودرو شما دارای خط و خش می باشد، در این مقاله با ما همراه باشید. خوشبختانه این رنگ رفتگی های ناچیز را می توان به راحتی و با کمترین تجهیزات حل کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با روش های از بین بردن خط و خش از روی بدنه، ترمیم رنگ پریدگی، لکه گیری و … را با استفاده از قلم گیری رنگ خودرو به شما آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

تجربه ایجاد خراش بر روی بدنه خودرو امری اجتناب ناپذیر است که ممکن است تمامی رانندگان با آن مواجه شوند. به عنوان مثال پرتاب شدن سنگ ریزه از اخل خیابان توسط دیگر خودروها بر روی بدنه خودرو شما می تواند خراش هایی را بر روی بدنه بر جای بگذارد. یا حتی زمانی که خودروی خود را کنار خودروی دیگری پارک می کنید و یا کنار دیوار پارک کرده اید، با باز کردن درب خودرو و برخورد با دیوار و خودرویی دیگر، ممکن است به رنگ بدنه آسیب وارد کنید.

خدمات کارن فیکس

آنچه ما در کارن فیکس انجام می دهیم

رفع مات شدگی بدنه

با یک روش نه چندان سخت مشکل مات شدن چراغ های خودرو را رفع کنید

نانو سرامیک

پوشش نانو سرامیک بدنه خودرو جهت افزایش دوام رنگ و زیبایی ظاهری خودرو است.

دیتیلینگ خودرو

دیتیلینگ خودرو شامل صفرشویی تمامی بخش های خودرو اعم از پولیش و واکس و …

صافکاری و نقاشی

صافکاری بدون رنگ یک راه حل اساسی برای کاهش قیمت خودرو

ترمیم خط و خش های بر روی بدنه خودرو

خط و خش های روی بدنه را می توان با استفاده از محصولاتی که در بازار بدین منظور تولید شده است، برطرف کرد. بذین منظور می توانید از قلم گیری رنگ خودرو استفاده کنید. رنگ های خش گیر اتومبیل در رنگ بندی های مختلفی وجود دارد و می توانید با استفاده از آن ها از بدنه خودرو محافظت کنید. رنگ های موجود در بازار دارای یک نوک قلم مانند هستند که مخصوصا برای خش های کوچک ساخته شده اند و استفاده از آن ها برای افراد مبتدی نیز بسیار آسان است. همچنین در میان ابزار قلم گیری رنگ خودرو، یک قلم موی بسیار باریک و کوچک، مانند براش لاک ناخن برای ترممی رنگ رفتگی های عمیق تر استفاده می شود.

برای گرفتن خش گیر مناسب می توانید کد رنگ خودروی خود را که عموما بر روی برگه ای که زیر کاپوت نصب شده نوشته می شود، مشاهده کنید و از فروشنده بخواهید متناسب با رنگ خودروی شما خش گیر را در اختیارتان قرار دهد. در صورتی که به کد رنگ خودروی خود دسترسی نداشتید می توانید از تجربه متخصصین کارنفیکس برای انتخاب خش گیر استفاده کنید.

از دیگر محصولاتی که برای حذف خط و خش های روی بدنه خودرو می توانید استفاده کنید، پولیش واکس اتومبیل می باشد. این پولیش علاوه بر اینکه سبب براق شدن و پرداخت بدنه خودرو می شود، قابلیت پاک کردن خط و خش را نیز از روی بدنه خودرو دارد.

نحوه تشخیص میزان و نوع آسیب برای قلم گیری رنگ خودرو

قسمت بیرونی خودرو از چهار لایه تشکیل شده است. لایه ی clear coat، رنگ، پرایمر یا آستر و بدنه ی فلز. خراش هایی که بر روی بدنه خودروی شما ایجاد می شوند می توانند به هر یک از این بخش ها نفوذ کنند و آسیب های جبران ناپذیری را بر جای بگذارند. تشخیص عمق آسیب دیدگی به هنگام قلم گیری رنگ خودرو بسیار مهم است به دلیل اینکه عمق آسیب دیدگی بر روی تعمیر و هزینه تاثیر مستقیم دارد.

در حالت کلی می توان میزان رنگ رفتگی بدنه خودرو را به چهار دسته تقسیم بندی کرد.

  • خط و خش هایی که در سطح بدنه ایجاد می شوند و در حداقل زمان و با حداقل امکانات قابل ترمیم هستند.
  • رنگ رفتگی هایی که کمتر از یک بند انگشت هستند و ترمیم آن ها ساده است. برای ترمیم آن ها می توانید از کارنفیکس نیز کمک بخواهید.
  • رنگ رفتگی های بزرگی که برای ترمیم به زمان بیشتری نیاز دارند.
  • رنگ رفتگی هایی که باعث شده اند بدنه دچار زنگ زدگی شود و یا اینکه رنگ پوسته پوسته شده است. برای ترمیم رنگ های پوسته شده را باید جدا کرد که سبب می شود لکه رنگ رفته بزرگ تر شود.
قلم گیری رنگ خودرو

آیا قلم گیری رنگ خودرو، خودرو را دو رنگ می کند؟

یکی از باورهای غلط در میان مردم این است که تصور می کنند قلم گیری رنگ خودرو سبب دو رنگ شدن رنگ بدنه پس از خش گیری می شود. البته کارنفیکس در مورد هر نوع قلم و یا هر نوع لاک خش گیری این تضمین را به شما نمی دهد. اما در صورتی که در مجموعه کارنفیکس اقدام به قلم گیری رنگ خودرو کنید این اطمینان به شما داده می شود که در انتهای کار با دو رنگ شدن خودرو مواجه نخواهید شد.

بتونه رنگی، یکی از تجهیزات داخل جعبه قلم خش گیر ماشین است. بتونه رنگی در جعبه خش گیری گنجانده شده تا قبل از شروع خش گیری از آن استفاده کنید. به این ترتیب اگر به هر دلیلی، فرآیند ترمیم رنگ خودرو با قلم خش گیر دچار نقص شد، شما بدنه فلزی خودروی تان را نخواهید دید، چرا که قبلاً خودروی تان را به رنگ خودش، بتونه کرده اید. با وجود این جعبه، شما به یک نقاش ماهر خودرو تبدیل می شوید، پس با خیالی آسوده، قلم را به دست بگیرید و خودروی تان را نقاشی کنید.

قلم گیری رنگ خودرو

ثبت سفارش

روند قلم گیری رنگ خودرو و ترمیم خط و خش

مراحلی که در صافکاری بدون رنگ باید طی شود

  • اطراف خش ها را تمیز کنید

قبل از اقدام به قلم گیری رنگ خودرو و استفاده از هر رنگی، محل مورد نظر را کاملا تمیز و خشک کنید. در صورتی که بدنه دارای آلودگی و چربی باشد، با قلم گیری رنگ خودرو پس از مدتی جدا شده و می ریزد. پس در ابتدا سطح مورد نظر را با آب و کف به خوبی بشویید و سپس خشک کنید.

  • پر کردن خط و خش با قلم گیری رنگ خودرو

پس از اینکه بدنه خودرو خشک شد، قلم گیر را بردارید و نوک آن را در مرکز قسمتی که رنگ آن رفته قرار دهید. اندکی قلم را فشار دهید تا رنگ از آ« خارج شود. اگر خراش کوچک است نیازی به حرکت دادن قلم نیست. در صورتی که خراش دارای مساحت بیشتری است، اندکی قلم را حرکت دهید، توجه داشته باشید با حرکت دادن قلم و تکان دادن آن رنگ بیشتری از آن بیرون می آید.

نکته 1: کمی بیش از اندازه ی خراش، رنگ را اعمال کنید چرا که پس از خشک شدن حجم رنگ کم شده و کوچکتر می شود.

نکته 2: در صورتی که رنگ اعمال شده بیشتر باشد، سبب شره کردن رنگ می شود که پس از خشک شدن کاملا به چشم می آید و ظاهر کار خراب می شود. در صورت مواجه شدن با این موضوع بلافاصله با دستمال مرطوب رنگ اضافه را پاک کنید.

  • شستن بدنه و واکس زدن

صبر کنید تا رنگ بدنه کاملا خشک شود و پس از اطمینان از ترمیم بخش های خراشیده، کل بدنه خودرو را کاملا بشویید و با یک لایه واکس بدنه را کاملا پوشش دهید. واکس باعث می شود رنگ بدنه کاملا یکدست به نظر آید و زیبایی رنگ را بیشتر نمایان می کند. همچنین لایه ای محافظ ایجاد می کند که سبب ماندگاری بیشتر رنگ می گردد.

ترمیم رنگ رفتگی های کوچک و بزرگ

مراحلی که در قلم گیری رنگ خودرو باید طی شود

برای ترمیم رنگ رفتگی هایی که عمق بیشتری نسبت به خط و خش بر روی بدنه خودرو برجای می گذارند، نیاز به زیر سازی و اجرای یک رنگ جدید است. بدین منظور باید مراحل زیر را به صورت گام به گام طی کنید.

  • آشغال و سنگ ریزه ها را بردارید

در صورتی که عمق خراش بیشتر باشد، ممکن است آشغال و یا سنگ ریزه درون آن باشد. بنابراین در ابتدا با ناخن و یا پنس تکه های اضافی را از روی بدنه خودرو جدا کنید. در نظر داشته باشید اگر قبل از جدا کردن سنگ ریزه اقدام به شستشوی خودرو کنید ممکن است سنگ ریزه به اسفنج و یا دستمال شما گیر کند و روی بدنه کشیده شود، در این صورت خراش های بیشتری را بر روی بدنه بر جای می گذارد.

  • اطراف رنگ رفتگی را تمیز کنید

در مرحله دوم قسمت های رنگ رفته را با آب و صابون بشویید تا از هر نوع آلودگی پاک شود و سپس کاملا با دستمال خشک کنید. در ادامه می توانید یک دستمال را آغشته به الکل طبی کنید و نقاط رنگ رفته را مجددا تمیز کنید. این کار باعث می شود تمامی چربی ها و آلودگی ها از روی بدنه خودرو حذف شود. البته دقت کنید با دستکال الکلی روی رنگ سالم بدنه نکشید چرا که می تواند لایه جلا را پاک کند.

  • آستری را بر روی بدنه اجرا کنید

آستری مخصول اتومبیل را بر روی قسمت های بدون رنگ و اندکی نیز بر روی حاشه های آن بزنید. این کار را می توانید با قلم موهای ریز انجام دهید تا رنگ جدید و آستری به رنگ های سالم سرایت نکند. سپس اجازه دهید آستری به طور کامل خشک شود. هنگامی که می خواهید بر روی آستری رنگ بزنید حواستان باشد حاشیه ها را درست پوشش دهید و رنگ سالم اطراف را رنگ نزنید چرا که برجسته تر شدن این نقاط می گردد. البته در انتهای کار می توانید با سنباده و پوستاب تمامی قسمت ها را یکدست و همتراز کنید.

  • اجرای رنگ روی رنگ رفتگی های کوچک

قلم گیری رنگ خودرو برای خراش های کوچک کاربرد دارد. رنگ های خش گیر اتومبیل دارای قلم موهای کوچکی هستند. در حالتی که از آستری استفاده کنید در ابتدا باید قوطی رنگ خش گیر را برای 30 ثانیه تکان دهید، نوک قلم مو را به رنگ آغشته کنید و روی لایه آستری بکشید. همچنین نوک قلم مو را در مرکز رنگ رفتگی قرار دهید و به آرامی به اطراف حرکت دهید. این کار را کاملا آهسته و با دقت انجام دهید که رنگ شما شره نکند.

اجازه دهید رنگ خشک شود و پس از خشک شدن، در صورت نیاز یک لایه دیگر نیز اجرا کنید. تا زمانی که لایه آستری مشاهده می شود می بایست این کار را تکرار کنید.

  • بدنه را واکس بزنید و پرداخت کنید

زمان کافی برای خشک شدن رنگ بدنه اختصاص دهید. سپس تمامی بدنه را بشویید و خشک کنید. در ادامه با واکس بدنه خودرو تمامی بدنه را پولیش کاری کنید. پولیش زدن باعث می شود تمانی بدنه خودرو براق و یکدست شود. همچنین پولیش از رنگ بدنه در برابر اشعه آفتاب نیز محافظت می کند.

بهترین تعمیرگاه برای قلم گیری رنگ خودرو کجاست؟

قلم گیری رنگ خودرو

سوالات متداول

چرا قبل از قلم گیری رنگ خودرو، باید خودرو را شست؟

زیرا این کار باعث می شود سطح بدنه خودرو از آلودگی ها و چربی ها پاک شود و طول و عمق خط و خش کاملا مشخص می شود.

نکته مهم در قلم گیری رنگ خودرو چیست؟

پیش از انجام قلم گیری رنگ خودرو حتما به کد رنگ کالا و کد رنگ خودرو خود توجه کنید. تفاوت در رنگ سبب نمایان شدن بخش ترمیمی خودرو می شود.

سخن پایانی

به طور کلی قلم گیری رنگ خودرو و له گیری رنگ امری ساده است و شاید هرکسی بتواند آن را انجام دهد. اگر شما نیز به ظاهر خودروی خود اهمیت می دهید می توانید مطابق با دستور العمل های بالا اقدام به قلم گیری رنگ خودرو خود بکنید. اما در نظر داشته باشید این کار در عین سادگی نیاز به ظرافت و دقت بسیار زیادی دارد و در صورت کوچکترین اشتباه ممکن است ظاهر کار را خراب کنید. بنابراین بهتر است خودروی خود را به دست متخصص بسپارید تا با اطمینان خاطر نتیجه کار را مشاهده کنید. در زمینه قلم گیری رنگ خودرو شما عزیزان می توانید با شماره های درج شده تماس حاصل نمایید و از مشاوره رایگان کارنفیکس بهره مند شوید. همچنین شما عزیزان می توانید برای صافکاری بدون رنگ، سرامیک خودرو، کاور بدنه خودرو و دیگر خدمات مربوط به خودرو به کارنفیکس مراجعه کنید.