مقالات

نکات مهم در صافکاری خودرو که باید بدانید

نکات مهم در صافکاری خودرو که باید بدانید

امروز می خواهیم به برخی از نکات مهم در صافکاری خودرو اشاره کنیم که هر راننده ای باید در مورد آن اطلاعات داشته باشد تا در صورت نیاز گرفتار کلاهبرداران رد این زمینه نشود. صافکاری خودرو در واقع یک مهارت جهت تعمیر بدنه خودرو است که هر تعمیرکاری توانایی انجام آن را به صورت کامل ندارد. این کار نیازمند تجربه بسیار زیادی است و می بایست با انواع روش های آن نیز آشنایی داشته باشد.

اگر بخشی از بدنه اتومبیل شما در اثر تصادف و یا هر سانحه دیگری دچار ناهمواری و یا برآمدگی شود برای اینکه بتوانید بدنه خودرو خود را به حالت اولیه بازگردانید بایستی از یک متخصص کمک بخواهید. صافکاری خودرو بسته به اینکه میزان جراحت بر روی بدنه خودرو چقدر است می تواند به دو صورت صافکاری بدون رنگ و یا صافکاری با رنگ انجام پذیزد. بازگردانی بدنه خودرو با صافکاری بدون رنگ امریست که نیازمد تجربه بسیار زیادی است بنابراین باید خودرو به دست یک متخصص سپرده شود.

در ادامه نکات مهم در صافکاری خودرو را برای شما بیان می داریم که به عنوان صاحب خودرو باید از آن اطلاعاتی داشته باشید. با دانش نکات مهم در صافکاری خودرو بسیار هوشیارتر عمل می کنید و خودرو خود را به دست تعمیرکار ناکاربلد نمی سپارید. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

 نکات مهم در صافکاری خودرو که باید بدانید

نکات مهم در صافکاری خودرو که باید بدانید

چه زمانی به صافکاری خودرو نیاز دارید؟

در صورتی که خودرو شما دچار سانحه تصادف شود و یا اینکه به جایی برخورد کند امکان آسیب دیدن بدنه وجود دارد. این آسیب می تواند شدید و یا ضعیف باشد. در نتیجه قسمتی از بدنه خودرو فرورفته و یا برآمده می شود. در برخی موارد ممکن است رنگ بدنه خودرو نیز از بین برود. برای برگداندن بدنه خودرو به حالت اولیه نیازمند یک صافکار هستید.

آسیب سطحی: اگر خودروی شما تنها آسیب سطحی دیده باشد و یا ناهمواری های جزئی بر روی آن مشاهده کنید. به راحتی می توان با پولیش کردن و یا صافکاری بدون رنگ خودرو را به حالت اولیه بازگرداند. بدین طریق هیچ آسیبی بر روی بدنه خودرو مشهود نیست.

آسیب عمقی: در صورتی که اتومبیل صدمه جدی دیده باشد و رنگ بدنه خودرو آسیب ببیند تنها راه، صافکاری خودرو و به اصطلاحچکش زدن آن می باشد. این کار در بیشتر موارد بدون رنگ امکان پذیر نمی باشد. و حتما باید صافکاری با رنگ انجام پذیرد.

کسب اطلاعات بیشتر: انواع روش های صافکاری خودرو

نکات مهم در صافکاری خودرو

اگر بخواهیم نکات مهم در صافکاری خودرو را به دو دسته کلی تقسیم بندی کنیم. باید به دو بخش مجزای تجهیزات صافکاری و مهارت صافکار تقسیم بندی کنیم. در واقع صافکاری جزو کارهایی است که هر ساله در حال رشد می باشد و روش های جدید روی کار می آیند. یک صافکار ماهر باید با تمامی این روش ها به طور کامل آشنایی داشته باشد و بتواند با تجربه کافی آن ها را به دست بگیرد.

با نکات مهم در صافکاری خودرو در خدمت شما هستیم. اگر به تجهیزات صافکاری نگاهی بیندازید متوجه می شوید که هر ساله به آن ها اضافه می شود و از طرفی این تجهیزات هرکدام برای یک بخش از خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. یک صافکار ماهر باید تمامی تجهیزات صافکاری خودرو را به طور کامل داشته باشد تا با استفاده احسن از هر یک از آن ها بتواند روند کار خود را به بهترین شکل تحویل دهد.

 نکات مهم در صافکاری خودرو که باید بدانید

نکات مهم در صافکاری خودرو که باید بدانید

ویژگی های صافکار ماهر

  • صافکاری که دارای تجربه کافی باشد در ابتدای کار با دیدن مشکل به راحتی می تواند قیمت جزئیات کار را اعلام کند.
  • پیش از شروع کار برای اینکه به راحتی به بخش های آسیب دیده دسترسی داشته باشد تمامی قطعات اضافی روی بدنه را جدا می کند.
  • در صورت امکان ضربه های مورد نیاز برای صاف کردن بدنه خودرو را از داخل بدنه وارد می کند و دقت کافی در زدن ضربه را دارد.
  • استفاده از حرارت و گرما نیز کمک می کند بدنه خودرو تغییر شکل دهد اما صافکار باید بداند تا چه میزان از حرارت استفاده کند که موجب وارد شدن آسیب به بدنه خودرو نشود.
  • در حین فرایند صافکاری سطح بدنه خودرو باید در مقابل نور خورشید قرار بگیرد. زیرا این نور توسط بدنه خودرو جذب می شود و کمک شایانی به تعمیرکار می کند.
  • تا جایی که ممکن است نباید قطعات اصلی و اورجینال بدنه خودرو با قطعات جایگزین تعویض شود زیرا هیچ محصولی در بازار به اندازه قطعات اصلی کیفیت ندارد. همچنین تعویض قطعات نیز هزینه زیادی را برای شما به همراه دارد.
  • قطعاتی که در خودرو جفت هستند باید به صورت کامل پس از صافکاری قرینه شوند و هم تراز شوند.
  • یک صافکار ماهر باید بتواند در صورت نیاز بخش هایی از خودرو را که رنگ آن ها از بین رفته لکه گیری کند و یا اینکه از بتونه نازک استفاده کند. استفاده از بتونه ضخیم به مرور زمان دچار ترک خوردگی می شود.
  • در صورت نیاز صافکار باید تضمین کند که مراحل کار بدون رنگ صورت می پذیرد.
  • در صورتی که نیاز به رنگ بدنه باشد، حتما باید از رنگ بدنه ای که توسط خودرو سازی مشخص شده استفاده شود. البته کیفیت رنگ نیز مهم است و رنگ بدنه پس از مدتی در مقابل نور خورشید نباید کیفیت اولیه خود را از دست بدهد.
  • بین بخش های نقاشی شده و بخش های اوجینال نباید هیچ مرزی مشخص باشد.
  • پس از صافکاری کمی با ماشین رانندگی کنید؛ اتومبیل نباید دچار هیچ‌گونه لرزشی شده یا صدایی از آن شنیده شود.
  • یک صافکار ماهر باید در نگهداری تجهیزات خود، مراقبت‌های لازم را انجام داده و نظافت را مخصوصا در مواقع نقاشی رعایت کند. زیرا کوچک‌ترین آلودگی موجود در رنگ باعث خراب شدن نقاشی خودرو می‌شود.
 نکات مهم در صافکاری خودرو که باید بدانید

نکات مهم در صافکاری خودرو که باید بدانید

برخی از اصطلاحات صافکاری

با نکات مهم در صافکاری خودرو در خدمت شما هستیم. در این بخش می خواهیم به برخی از اصطلاحات در صافکاری اشاره کنیم. تا نکات مهم در صافکاری خودرو را برای شما بیان کنیم.

شاسی کشی: در واقع به عملی گفته می شود که شاسی خودرو را به محل اولیه باز می گرداند. این عمل اصولا به وسیله جرثقیل و یا جک انجام می شود. در صورتی که خودرو در اثر تصادف ضربه جدی خورده باشد و ستون های خودرو جابجا شود از شاسی کشی استفاده می شود.

دستگاه مکش: در صورت وارد شدن ضربه و یا تصادف بدنه خودرو روی بدنه خودرو تورفتگی ایجاد می شود. دستگاه مکش اصولا برای کار روی خودروهایی با طراحی منحنی استفاده می شود و به وسیله ی آن می توان بدون ریزش رنگ بدنه خودرو را به حالت اولیه بازگرداند.

رنگ کوره ای: این نوع رنگ تنها در کارخانجات خودروسازی انجام می گردد که مجهز به سیستم پخت رنگ هستند. این کار به هیچ وجه در صافکاری ها و تعمیرگاه ها انجام نمی شود. بعضی از صافکارها برای اینکه به کار خود سرعت ببخشند از اشعه UV استفاده می کنند که ارتباطی با رنگ کوره ای ندارد.

پولیش خودرو: رنگی که روی بدنه خودرو می باشد در اصل دارای 8 تا 10 لایه است. پولیش در واقع یکی از این لایه ها را برمیدارد و بدنه خودرو را براق تر نشان می دهد. پولیش خودرو نیز جزو مواردی است که حتما باید توسط یک متخصص انجام شود. توجه داشته باشید انجام پولیش به دفعات به رنگ بدنه خودرو آسیب می زند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *